Mark van der Berg – Lead Diagnostic Technician | Faay Auto Groep

Mark van der Berg - Lead Diagnostic Technician

Mark van der Berg

Lead Diagnostic Technician & Merkspecialist

18+ jaar ervaring in automotive diagnostiek

Profiel

Mark van der Berg is de go-to specialist bij Faay Auto Groep wanneer het gaat om complexe voertuigdiagnose en merkspecifieke technische problemen. Met meer dan 18 jaar ervaring in de automotive sector, waarvan 12 jaar gespecialiseerd in geavanceerde diagnostiek, heeft Mark zich ontwikkeld tot een van de meest gerespecteerde diagnose-experts in de regio Utrecht.

Als Lead Diagnostic Technician is Mark verantwoordelijk voor de meest uitdagende diagnosegevallen – de problemen waar andere garages vastlopen. Zijn systematische aanpak, gecombineerd met diepgaande kennis van moderne voertuigelektronica en zijn uitgebreide ervaring met VAG- en Premium-merken, maakt hem tot een onmisbare schakel in ons team.

Mark werkt primair vanuit onze vestiging in IJsselstein, maar ondersteunt regelmatig ook de andere vestigingen bij complexe diagnosevraagstukken. Daarnaast is hij betrokken bij de training van junior monteurs in diagnose-technieken en het implementeren van nieuwe diagnosesystemen.

Opleiding en Certificeringen

  • MBO Niveau 4 First Autotechniek – ROC Midden-Nederland (2006)
  • RDW Erkend APK-keurmeester – Certificering verkregen in 2015, jaarlijks bijgeschoold
  • Bosch ADS (Advanced Diagnostic Specialist) – Hoogste Bosch diagnosecertificering (2018)
  • VAG Master Technician – Officiële VW/Audi/Skoda/Seat specialist training (2019)
  • Mercedes-Benz Certified Technician – Star Diagnosis en XENTRY certificering (2020)
  • BMW Diagnostic Training – ISTA/D en ISTA/P systemen (2021)
  • ADAS Calibration Specialist – Kalibratie van camera, radar en lidar systemen (2022)
  • Hybride en Elektrische Voertuigen (HV-1) – Veilig werken aan hoogspanningssystemen (2023)
  • CAN-bus en Netwerk Diagnose – Geavanceerde elektronica en communicatie training
  • Oscilloscoop Training – Meten en analyseren van elektrische signalen
  • VCA-VOL Veiligheid – Veiligheidscoördinator

Specialisaties en Expertise

Geavanceerde Voertuigdiagnostiek

Mark is specialist in complexe diagnose waarbij standaard foutcode-uitlezen niet voldoende is. Hij werkt met professionele diagnosesystemen en meet-apparatuur om problemen op te sporen die voor anderen onvindbaar lijken:

  • Intermitterende Storingen: Problemen die komen en gaan, vaak de moeilijkste om te vinden
  • Elektrische Diagnose: Bekabelingsproblemen, kortsluitingen, spanningsval, aardingsproblemen
  • CAN-bus Communicatie: Diagnosecommunicatie problemen tussen regelunits
  • Sensoren en Actuatoren: Testen en meten van alle type sensoren (lambdasonde, MAP, MAF, krukassensor, nokkenas, etc.)
  • Oscilloscoop Metingen: Analyseren van elektrische signalen op component-niveau
  • ECU Diagnose: Motormanagement, transmissie-elektronica, ABS/ESP, airbag systemen
  • No-Start Diagnose: Systematisch opsporen waarom een voertuig niet start
  • Drivability Issues: Stotteren, haperen, vermogensverlies, hoge brandstofverbruik

VAG Specialist (VW, Audi, Skoda, Seat)

Mark is officieel gecertificeerd VAG Master Technician, wat betekent dat hij beschikt over factory-level kennis van Volkswagen Group voertuigen. Hij werkt met originele diagnosesystemen (ODIS) en heeft toegang tot alle technische documentatie en software updates van VAG.

VAG Specialistische Kennis:

  • VCDS/ODIS Diagnose en Codering
  • DSG/S-tronic Transmissie Diagnose en Aanpassingen
  • TSI/TFSI Motor Specifieke Problemen (timing ketting, turbo, koolafzetting)
  • TDI Diesel Systemen (Common Rail, DPF, EGR, AdBlue/SCR)
  • MQB/MLB Platform Specifieke Elektronica
  • Infotainment Systemen (MIB2, MIB3, Discover Pro)
  • Adaptieve Cruise Control en Lane Assist Kalibratie
  • Start-Stop Systeem Problemen
  • VAG Elektrische Voertuigen (e-Golf, ID.3, ID.4, e-tron)

Mercedes-Benz Certified Technician

Mark heeft de officiële Mercedes-Benz technicus training gevolgd en werkt met originele Mercedes Star Diagnosis en XENTRY diagnosesystemen. Dit geeft hem toegang tot alle dealer-level functies en technische informatie.

Mercedes Expertise:

  • Star Diagnosis/XENTRY Diagnose en Programmering
  • 7G-Tronic en 9G-Tronic Transmissie Aanpassingen
  • BlueTEC Diesel Systemen (AdBlue, DPF, SCR)
  • AIRMATIC Luchtvering Diagnose
  • ABC Active Body Control Systemen
  • Command/MBUX Infotainment Systemen
  • DISTRONIC Plus en PRE-SAFE Systemen
  • Hybrid Systemen (E-Klasse, S-Klasse, GLE Hybrid)

BMW Diagnostic Expertise

Met ISTA/D (diagnose) en ISTA/P (programmering) training kan Mark BMW voertuigen op dealer-niveau diagnosticeren en programmeren.

BMW Kennis:

  • ISTA Diagnose en Codering
  • N-serie en B-serie Motor Problemen (VANOS, Turbo, Injectoren)
  • ZF 8-speed Automaat Aanpassingen
  • iDrive Systemen (NBT, NBT-Evo, MGU)
  • xDrive Systeem Diagnose
  • Adaptieve Schokdempers en Dynamische Stabiliteitsregeling
  • BMW i-serie (i3, i8, iX3) Elektrische Aandrijflijn

ADAS Kalibratie Specialist

Moderne auto\’s zijn uitgerust met geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS – Advanced Driver Assistance Systems) zoals adaptieve cruise control, lane keeping assist, automatisch noodremmen en dodehoekdetectie. Deze systemen moeten na bepaalde reparaties (voorruit vervanging, wieluitlijning, botsing, camera/radar vervanging) opnieuw gekalibreerd worden.

Mark is gecertificeerd ADAS Calibration Specialist en kan alle moderne rijhulpsystemen kalibreren:

  • Camera Kalibratie: Voorruit camera\’s voor Lane Keeping, Traffic Sign Recognition
  • Radar Kalibratie: Front radar voor Adaptive Cruise Control, Collision Warning
  • Lidar Kalibratie: Voor geavanceerde autonoom rijden functies
  • Ultrasonic Sensors: Parkeersensoren en park-assist systemen
  • Night Vision: Infrarood camera systemen
  • Statische Kalibratie: Met speciale kalibratie-boards in de werkplaats
  • Dynamische Kalibratie: Via testrit met diagnosesysteem

Zonder correcte kalibratie kunnen deze veiligheidssystemen foutief werken of zelfs gevaarlijk zijn. Mark garandeert dat alle ADAS systemen na reparatie perfect functioneren volgens fabrieksspecificaties.

Hybride en Elektrische Voertuigen

Mark heeft de HV-1 (High Voltage Level 1) training gevolgd en is gecertificeerd om veilig te werken aan hoogspanningssystemen van hybride en elektrische voertuigen. Hij mag werken aan systemen tot 1000V spanning.

  • Hoogspanning Accu Diagnose (SOC, SOH metingen)
  • Hybrid Aandrijflijn Diagnose
  • DC-DC Converter en Inverter Problemen
  • Elektromotor en Generator Diagnose
  • Laadsysteem Problemen (onboard charger, laadpoort)
  • Thermisch Management Systemen
  • Isolatie Weerstand Testen
  • Veilig Werken volgens NEN-ISO Standards

Werkwijze en Filosofie

Mark staat bekend om zijn wetenschappelijke, systematische aanpak van diagnose. Waar anderen gaan gokken en onderdelen vervangen, analyseert Mark methodisch totdat hij de exacte oorzaak heeft gevonden.

Zijn diagnostische proces:

  1. Klachtenanalyse: Exact begrijpen wat het probleem is en wanneer het optreedt
  2. Foutcode Analyse: Uitlezen van alle regelunits, ook freeze-frame data
  3. Visuele Inspectie: Zoeken naar fysieke aanwijzingen (lekkages, beschadigingen, corrosie)
  4. Technische Documentatie: Raadplegen van wiring diagrams, TSB\’s, bekende problemen
  5. Metingen en Tests: Systematisch meten met multimeter, oscilloscoop, druktester, etc.
  6. Logische Analyse: Verbinden van alle bevindingen tot een conclusie
  7. Verificatie: Bevestigen dat de diagnose klopt voordat reparatie begint
  8. Post-Repair Test: Na reparatie grondig testen dat het probleem opgelost is

Mark gelooft sterk in “meten is weten” en vervangt nooit onderdelen op basis van giswerk. Deze aanpak bespaart klanten geld en voorkomt onnodige reparaties.

Communicatie met klanten: Mark is technisch zeer onderlegd, maar begrijpt dat niet elke klant technische details wil horen. Hij past zijn uitleg aan op het niveau van de klant: technisch gedetailleerd voor autoliefhebbers, simpel en begrijpelijk voor anderen. Hij maakt vaak gebruik van foto\’s en video\’s om problemen visueel te tonen.

Carrière en Ervaring

2016 – Heden: Lead Diagnostic Technician bij Faay Auto Groep

Mark is sinds 2016 werkzaam bij Faay Auto Groep en heeft in die tijd het diagnose-niveau van het bedrijf naar een hoger plan getild. Hij is verantwoordelijk voor:

  • Oplossen van complexe diagnostische cases
  • Training en coaching van junior monteurs in diagnostiek
  • Implementatie van nieuwe diagnosesystemen en apparatuur
  • Ontwikkelen van diagnose-procedures en workflows
  • Technisch aanspreekpunt voor alle vestigingen
  • Contact met technische afdelingen van autofabrikanten bij zeer complexe cases

2012 – 2016: Specialist Technicus bij Volkswagen Dealer

Bij een grote VW dealer in Utrecht ontwikkelde Mark zijn expertise in VAG voertuigen. Hij volgde alle officiële VAG trainingen en werkte dagelijks met de nieuwste modellen en technologieën. Deze ervaring vormde de basis voor zijn VAG specialisme.

2006 – 2012: Monteur/Diagnosetechnicus bij Onafhankelijke Garage

Na zijn opleiding begon Mark als algemeen monteur, maar ontdekte al snel zijn passie voor diagnose en elektronica. Hij volgde avondcursussen en trainingen om zich te specialiseren in diagnostiek.

Continue Ontwikkeling en Training

De automotive technologie ontwikkelt zich razendsnel, vooral op het gebied van elektronica, hybride/elektrische aandrijving en rijhulpsystemen. Mark blijft zich continu ontwikkelen:

  • Jaarlijkse APK Bijscholing: Verplichte keurmeester update training
  • Bosch Technische Trainingen: 3-4x per jaar updates over nieuwe technologieën
  • VAG Technische Updates: Kwartaal updates via VW Academy
  • Mercedes-Benz Technical Training: Jaarlijkse updates en nieuwe modellen
  • BMW Training: Online training modules en workshop trainingen
  • ADAS Updates: Training in nieuwe kalibratie procedures
  • EV Technology: Continue educatie over elektrische voertuigen
  • Technical Service Bulletins: Dagelijks bestuderen van TSB\’s en recalls
  • Online Communities: Actief in internationale diagnose forums en communities

Apparatuur en Tools

Mark werkt met een uitgebreide set professionele diagnose-apparatuur:

  • Bosch KTS 590/890: Professioneel diagnosesysteem met alle fabrikanten
  • Autel MaxiSys Elite: Geavanceerd multimerk diagnosesysteem
  • VW/Audi ODIS Service: Origineel VAG diagnosesysteem
  • Mercedes Star Diagnosis/XENTRY: Origineel Mercedes systeem
  • BMW ISTA: Origineel BMW diagnosesysteem
  • Picoscope Automotive: Professionele 4-kanaals oscilloscoop
  • Fluke Multimeters: Industriële meetapparatuur
  • Smoke Machine: Voor opsporen van vacuum lekken
  • Fuel Pressure Tester: Brandstofdruk metingen
  • Compression Tester: Compressie en leakdown testen
  • Battery/Charging Tester: Accu en laadsysteem analyse
  • ADAS Calibration Frame: Voor kalibratie van rijhulpsystemen

Specialistische Cases en Voorbeelden

Mark heeft in zijn carrière duizenden complexe diagnoses uitgevoerd. Enkele voorbeelden van uitdagende cases die hij succesvol opgelost heeft:

  • Intermittent Stalling VW Tiguan: Auto die willekeurig afslaat tijdens rijden. Na 3 dagen uitgebreide diagnose inclusief oscilloscoop metingen bleek een microscheurtje in de crankshaft sensor bekabeling de oorzaak.
  • Mercedes E-Klasse CAN-bus Storing: Complete elektronica uitval door een defecte gateway module die verkeerde data broadcastte over de CAN-bus.
  • Audi A6 DSG Problemen: Schokken bij schakelen. Diagnose toonde software-conflict tussen motormanagement en transmissie-elektronica na eerdere tuning. Opgelost met ECU herinstructing.
  • BMW 3-serie Accu Drain: Accu leeg na 2 dagen stilstand. Met multimeter measuring discovery Mark dat de comfort access module niet in sleep mode ging. Parasitic drain van 850mA opgelost.
  • VW ID.3 Laadprobleem: Voertuig kon niet snelladen. Diagnose toonde communicatiefout tussen CCS controller en battery management system. Opgelost met software update en connector reiniging.

Persoonlijk

Mark woont met zijn vrouw en twee kinderen in Lopik. Buiten zijn werk om is hij actief betrokken bij zijn zonen\’s voetbalclub waar hij jeugdtrainer is. Auto\’s blijven ook in zijn vrije tijd een passie – Mark heeft een zelf gerestaureerde VW Golf GTI Mk2 uit 1990 waar hij in het weekend aan sleutelt en mee naar klassieke auto evenementen gaat.

Zijn technische nieuwsgierigheid beperkt zich niet tot auto\’s; Mark is ook geïnteresseerd in elektronica, robotica en smart home technologie. Hij ziet parallellen tussen automotive elektronica en andere technische domeinen en leert graag van verschillende vakgebieden.

Waarom Mark Kiezen voor Uw Diagnose?

  • 18+ Jaar Diagnose Ervaring: Duizenden complexe cases opgelost
  • Factory-Level Toegang: Originele diagnosesystemen van VAG, Mercedes, BMW
  • Systematische Aanpak: Geen giswerk, maar bewezen methodologie
  • Geavanceerde Apparatuur: Professionele tools zoals oscilloscoop, factory diagnostics
  • Merkspecialist: Diepgaande kennis van VAG en premium merken
  • ADAS Expert: Gecertificeerd voor moderne rijhulpsystemen
  • EV/Hybrid Kennis: HV-vakbekwaam voor elektrische voertuigen
  • Transparante Communicatie: Duidelijke uitleg met foto\’s en video\’s
  • Kosteneffectief: Correcte diagnose voorkomt onnodige reparaties

Maak een Afspraak met Mark

Heeft u een diagnoseprobleem waar andere garages vastlopen? Of wilt u simpelweg de beste diagnostiek voor uw VAG, Mercedes of BMW? Mark staat voor u klaar op onze vestiging in IJsselstein.

Voor complexe diagnoses adviseren wij om vooraf telefonisch contact op te nemen, zodat we voldoende tijd kunnen reserveren voor grondige analyse.

de_DEDeutsch