Atomiseur et Injecteurs

Elk mechanisch of elektronisch onderdeel in auto’s slijt. Dus ook de verstuivers en injectoren. Over het algemeen gaat dit proces geleidelijk. Slijtage van dieselverstuivers kan leiden tot bijvoorbeeld:

  • afname van vermogen,
  • verhoogd brandstofverbruik,
  • rookontwikkeling bij accelereren,
  • startproblemen en
  • nadieselen of
  • lampje “storing brandstofsysteem” gaat branden

Slijtage van verstuivers en de problemen als gevolg daarvan komen in de regel pas voor boven de 150.000 km. Dit proces kan wel versneld worden door bijvoorbeeld het tanken van een lagere kwaliteit brandstof of soms zelfs het tanken van de verkeerde brandstof en het rijden hiermee.

Buiten de reguliere slijtage kunnen verstuivers ook “gewoon” mechanisch of elektronisch stukgaan. Dit openbaart zich meestal vrijwel direct en lijdt er vaak toe dat het voertuig onbruikbaar word tot het moment van reparatie. U staat stil.

Een defecte verstuiver vertaalt zich meestal in het niet meer goed openen en/of sluiten van de inspuitmond. De verstuiver kan teveel, te weinig, op de verkeerde manier of op het verkeerde moment brandstof gaan inspuiten.

Gevolgen hiervan zijn:

  • afname van vermogen
  • beperkte of helemaal geen verbranding in één of meerdere cilinders
  • rookontwikkeling bij accelereren
  • u ruikt de geur van uitlaatgassen in de auto
  • tikkende bijgeluiden uit de motor
  • onregelmatig lopen van de motor

In sommige gevallen valt de motor zelfs helemaal uit. Wanneer met dit soort defecten met de auto wordt doorgereden kan dit tot ernstige motorschade leiden.

VERSTUIVER EN INJECTOREN DIAGNOSE AFSPRAAK?

Heeft u last van een van de bovenstaande symptomen, neem dan direct telefonisch contact op voor een diagnose. We bepalen dan precies wat er aan de hand is, ook als de verstuivers niet het probleem zijn. Weet u al dat één of al uw verstuivers vervangen moeten worden en wenst u een offerte? Bel ons kantoor of stuur ons een e-mail. We staan u graag te woord.