ébrécher le moteur

Moderne auto’s zijn voorzien van een computer (ECU), ook wel genaamd het regelapparaat. Dit regelapparaat is het brein van de motor. Het regelt bijvoorbeeld het ontstekingsmoment, de hoeveelheid ingespoten brandstof, inspuit duur, koppelbegrenzing, turbodruk etc. De computer is voorzien van een geheugen waar “parameters” met betrekking tot de regeling staan opgeslagen. Door middel van een software aanpassing is bij turbomotoren een vermogenswinst realiseerbaar van 20 tot 40%. Dit uit zich in een duidelijk merkbare koppeltoename (trekkracht) en een verhoging van de topsnelheid. Bij atmosferische motoren (zonder turbo) is de vermogenswinst een stuk lager, ongeveer 6 tot 8%.

Waarom gebruikt de fabrikant deze marge zelf niet?

U zult zich wellicht afvragen waarom de fabrikant de software niet optimaal afstelt. De fabrikant bouwt auto’s welke in een groot aantal landen ingezet worden. De software wordt door de fabrikant afgesteld met een grote marge. In bepaalde landen is deze marge dan ook noodzakelijk vanwege allerlei factoren. Denk hier bijvoorbeeld aan extreme weersomstandigheden, slechte onderhoudsintervallen, lage kwaliteit brandstoffen en olie etc. In Nederland verkeren wij wat dat betreft in ideale omstandigheden en kan dus zonder gevaar voor de motor de optimalisatie plaatsvinden.

Hoe is het verbruik na chiptuning ?

Bij behoud van dezelfde rijstijl als voor het motor chippen kan door optimalisatie van alle instellingen, met name bij turbodiesel- en gewone dieselmotoren, in de praktijk een minder verbruik gerealiseerd worden van gemiddeld tussen de 5-10%. Er zijn enkele klanten die ons hebben laten weten dat zij bij een rustige rijstijl zelfs een minder verbruik hebben gerealiseerd tot 15%! Benzinemotoren gaan niet meer verbruiken, maar in de praktijk ook niet minder.

Adviespunten na chiptuning

Om optimaal plezier te behouden van uw voertuig na het motor chippen, dient u de motor geleidelijk warm te rijden en na een lange reis goed af te laten koelen. Dit geldt natuurlijk ook voor originele auto’s. Het is erg belangrijk tijdig onderhoud en reparaties bij defecten uit te laten voeren. Uiteraard met gebruik van de juiste motorolie en onderdelen voorgeschreven door de fabrikant. Bij benzinemotoren raden wij aan benzine met een octaan gehalte van 98 te tanken. Alle verbrandingsmotoren presteren het best bij gebruik van Shell V-Power, Total Excellium of BP Ultimate. Het is raadzaam om onze aanbevelingen op te volgen.