Het vliegwiel is een onderdeel dat energie opslaat. Het laadt zich op door rotatie en levert koppel op afroep. Dit is heel belangrijk voor motoren die anders sterke trillingen zouden ondervinden. Motoren worden kleiner en krachtiger en daarom was de constructie van het vliegwiel aan een update toe. Tegenwoordig wordt het dubbelmassa-vliegwiel gaandeweg standaard. Dit heeft een aantal voordelen en veroorzaakt meteen ook hogere kosten.
Zijn constructie veroordeelt de zuigermotor tot schudden en ratelen. Het begint met een explosie die een zuiger indrukt. Deze lineaire beweging wordt via twee gewrichten door een drijfstang en de krukas opgevangen. Vervolgens wordt de lineaire beweging in een rotatiebeweging omgezet. Deze rotatie wordt uiteindelijk doorgegeven aan de koppeling en van daar aan de versnellingsbak.
Eencilinder-viertaktmotoren kunnen niet functioneren zonder vliegwiel. Deze motoren moeten voldoende kracht genereren in één zuigerslag om de volgende drie slagen te kunnen bewerkstelligen. Stermotoren met meerdere cilinders daarentegen kunnen zonder vliegwiel.
De laatste jaren zijn automotoren veel krachtiger geworden en leveren meer vermogen met minder cilinders. Het genereren van 100 PK met een driecilindermotor en amper 1 liter cilindercapaciteit is nu standaard. Het probleem zijn de trillingen die dit veroorzaakt, hetgeen tot vernietigende resonantie zou kunnen leiden. Dit kan de motor en versnelling ernstige schade berokkenen.
Vóór de grote toename van vermogen was het in de koppelingsschijf geïntegreerde vliegwiel voldoende voor een rustig draaien van de motor. Voor de motoren van vandaag voldoet dit niet langer. Deze hebben een vliegwiel nodig dat de rotatie-energie opslaat en bovendien op betrouwbare wijze de motorvibraties scheidt van de versnellingsbak. Hiervoor werd het dubbelmassa-vliegwiel ontwikkeld.
Het dubbelmassa-vliegwiel is een afzonderlijk onderdeel dat niet langer in de koppelingsschijf is geïntegreerd. Het wordt apart vermeld en verkocht.
Vervanging van het vliegwiel
Een dubbelmassa-vliegwiel vervangen is net zo gecompliceerd als de vervanging van een koppeling. Beide procedures zijn hetzelfde. De levensduur van het vliegwiel komt overeen met ongeveer 150.000 km. Wanneer de koppelingsschijf na 120.000 km aan vervanging toe is, verdient het aanbeveling om meteen ook het dubbelmassa-vliegwiel te vervangen, hetgeen u een hoop werk bespaart en een volledig functionele koppeling oplevert.
Nadeel van het dubbelmassa-vliegwiel is zijn prijs. Die begint bij 250 EUR. Meer realistisch zijn de prijzen van 500 – 600 EUR voor een hoogwaardig en duurzaam vervangingsonderdeel.
Een doe-het-zelver kan beter tijd sparen dan te besparen op materiaal: wanneer het vliegwiel moet worden gedemonteerd, is het zinvol om de koppeling mee te vervangen. Het is belangrijk de koppeling als een volledige set te vervangen. Alle bijbehorende onderdelen zoals pakkingen en lager moeten tevens vernieuwd worden. Dit garandeert een volledig betrouwbare koppeling voor de volgende 120.000 km.
Voor vervanging van het dubbelmassa-vliegwiel moet de versnellingsbak worden gedemonteerd. Dit kan enkel onderlangs gebeuren.