Bij het spoelen van de automaatbak wordt met een spoelmachine de oude vervuilde olie uit de automatische versnellingsbak gehaald. Dit gebeurd via een spoelproces beter bekend als “Flushen “. Flushen gebeurt met lopende motor en een speciale spoelmachine. Tijdens dit spoelproces wordt een reinigingsmiddel toegevoegd. Deze zorgt ervoor dat de losgeweekte vuildeeltjes ook mee naar buiten worden gespoeld. Bij het flushen gaat alle oude olie er uit en wordt deze geleidelijk vervangen voor nieuwe heldere olie. Terwijl de motor stationair draait wordt er rustig door alle versnellingen geschakeld. Hierdoor komt de vloeistof op alle plaatsen van de transmissie.
Waarom automaatbak spoelen?
Bij spoelen wordt alle olie en resten in de automaatbak verwijderd. Dit kan tijdelijk problemen oplossen met de automaatbak. Het is nadrukkelijk geen structurele oplossing. Slijtage in de automaat heeft namelijk dan plaatsgevonden en zal ook blijven verder gaan. Na het flushen zal er dus wederom vuil in de automaat komen doordat bepaalde onderdelen niet meer goed functioneren. Het spoelen van een automaat is eigenlijk simpelweg uitgebreid verversen van de olie in de automaat en niet meer dan dat.
Olie automaatbak verversen
Veel merken hanteren zogenaamd een onderhoudsvrije automaat, maar dit komt in werkelijkheid neer op +-200.000 km. Dit is meer een marketing verhaal, dat maakt een auto op papier goedkoper in het onderhoud. Alle onderdelen van een auto ondergaan slijtage, dus ook een “onderhoudsvrije” automaat. Het is verstandig om de olie tussen de 60.000 en 100.000 km te verversen, ook als dit levenslange olie betreft. Daarbij een nieuw filter en magneet voor de automaat. Zoals eerder aangegeven kan dit ook doormiddel van spoelen, dit is enkel een doeltreffende olie verversing.