Hieronder hebben we een aantal koppeling problemen op een rijtje gezet om aan te geven wat de oorzaak kan zijn wanneer uw koppeling kapot is. De koppeling is een belangrijk onderdeel om uw auto rijdend te houden. Heeft u koppeling problemen, kom dan langs om er naar te laten kijken, voordat u stil staat.
Niet gevonden wat u zocht? Neem dan contact op, we denken graag met u mee!
Slijtage
Versleten koppelingsplaten is een veel voorkomend probleem. Er kunnen verschillende oorzaken zijn van de slijtage. We hebben een speciale pagina met een beschrijving hoe u kunt vaststellen of uw koppelingsplaten versleten zijn. Het meest voorkomende probleem is een versleten koppelingsplaat. Dit uit zich in het slippen van de koppeling en dus veel toeren maken en minder vooruit komen bij het accelereren.
Koppeling slipt of hapt maar is niet versleten
Ook bij jonge(re) auto’s komen we problemen met de koppeling tegen. Een nog niet versleten koppeling kan gaan slippen of ongelijkmatig aangrijpen als de plaat vet geworden is. Achter de koppeling (en het vliegwiel) zit de krukaskeerring, die de motorolie in de motor tegen houdt. Zo’n zelfde keerring zit voor de koppeling in de versnellingsbak, de prise-as keerring die de olie in de bak tegen houdt. Als deze keerring gaat lekken, komt de olie op de prise-as en uiteindelijk de koppeling terecht.
Door de smerende werking van de olie, gaat de koppeling slippen en kan dan zelfs verbranden. Het vervelende van de constructie van die specifieke versnellingsbakken is bovendien dat de prise-as keerring niet van buitenaf in de bak gemonteerd is, zoals bij de meeste versnellingsbakken. Deze keerring zit van binnenuit in het bakhuis gemonteerd. Behalve het vervangen van de koppelingset zal dus de versnellingsbak uit elkaar moeten om de keerring te vervangen.
Behalve door de klachten over de koppeling is dit probleem vaak te herkennen aan druppels heldere olie die aan de versnellingsbak hangen of plekjes op de straat onder auto waar u geparkeerd heeft. Twijfelt u of uw versnellingsbak lekvrij is? Maak een afspraak voor diagnose, dan kunnen we samen op de brug snel zien of het mis is.
De koppeling ontkoppelt niet helemaal
De koppeling werkt op wrijving. Bij een versleten koppeling heeft u er te weinig van, bij een koppeling die niet volledig ontkoppelt, heeft u te veel wrijving. De versnellingsbak blijft “meelopen” met de motor. Dit kan verschillende oorzaken hebben, die meestal met afstelling, de bediening (kabel of hydraulisch), de drukgroep of de drukvingers te maken heeft.
Als de koppeling niet helemaal ontkoppelt, kunt u dit als eerste merken aan het feit dat de auto met lopende motor moeilijk in de eerste (of tweede) versnelling wil. Terwijl dit met uitgeschakelde motor wel makkelijk gaat.
Als uw koppeling niet volledig ontkoppelt, dan blijft er met lopende motor kracht op de versnellingsbak staan, dat zorgt voor moeilijk schakelen, dit kan echter ook een probleem van de versnellingsbak zijn..
Als uw koppelingsbediening helemaal is uitgevallen, stopt de auto met ingeschakelde versnelling niet met rijden, ook al is de koppeling volledig ingetrapt.
Ander geluid als u het koppelingspedaal in trapt
De koppeling maakt een verbinding tussen de motor en de versnellingsbak door de koppelingsplaten tegen het vliegwiel aan te drukken. De koppelingsplaten worden meestal tegen het vliegwiel van de motor aangedrukt door middel van veren. Als u ontkoppelt, dan duwt u de koppelingsplaten – tegen deze veerdruk in – van het vliegwiel af. Dat doet u afhankelijk van de uitvoering van de auto door drukvingers of een diafragmaveer (zie afbeelding van drukgroep met diafragmaveer).
Als u ontkoppelt, belast u de drukgroep, de lagers van de drukgroep, de drukvingers van de koppeling. Wanneer deze slijtage vertonen kan uw auto een ander geluid geven – bijvoorbeeld een gierend geluid – bij het ontkoppelen.
Koppeling of koppelingspedaal trilt
Afhankelijk van het soort auto wordt er een gewoon of een tweemassa vliegwiel toegepast. Op de afbeelding hieronder ziet u daar een voorbeeld van. Een tweemassa vliegwiel, of tweedelig vliegwiel, wordt vrijwel standaard bij dieselauto’s toegepast. Als het tweemassa vliegwiel versleten raakt zijn de veren niet sterk genoeg meer, waardoor het tweede deel van het vliegwiel, het eerste deel dat op de krukas zit, niet vloeiend meer volgt.
Het gevolg van een versleten 2 massavliegwiel is dat de koppeling niet soepel aangrijpt. Dat wordt door de meeste berijders vertaald met het bibberen of trillen van het koppelingspedaal. Ook wel stuiterend, wiebelend of schokkerig optrekken. U kunt dit zelf testen door de auto met stationair lopende motor, zonder gas bij te geven, te laten rijden. Zoals u dat wellicht ook tijdens file rijden doet.
Als u het koppelingspedaal – terwijl u het laat opkomen – voelt bibberen (u voelt in feite het schokkerig aangrijpen van de motor) dan is het tweemassa vliegwiel versleten. De veren zijn niet sterk genoeg meer om de koppeling soepel tot stand te laten komen.
Wanneer het tweedelig vliegwiel ernstig versleten is dan hoort u meestal bij het uitzetten van de motor een kort ratelend geluid. Uiteindelijk zal de motor bij stationairloop gaan schudden en als de veren het vrijwel begeven hebben, hoor je een hard ratelend geluid. Meestal moet het massavliegwiel dan vervangen worden.
Wat kunt u doen?
Heeft u twijfel of uw koppeling, drukgroep of vliegwiel versleten is? Faay auto groep heeft veel ervaring in het vervangen van koppelingsplaten, de drukgroep en het 2-massavliegwiel.