De ene auto heeft een distributieriem en de andere een distributieketting. De riem of ketting drijft via de krukas de nokkenas aan die vervolgens weer de inlaatkleppen en uitlaatkleppen bedienen. Zonder riem of ketting kan de motor niet draaien omdat anders de kleppen niet op het juiste moment worden geopend en gesloten.
Maar wat is het verschil nu precies tussen een riem en een ketting en welke heeft mijn auto? De motor van de meeste moderne auto’s beschikken over een distributieriem. De distributieriem is een getande riem gemaakt van een sterk soort kunststof. Dankzij dit materiaal is de riem soepel en sterk. Tegenwoordig maken fabrikanten steeds vaker gebruik van een riem in plaats van een ketting. Dit heeft te maken met het steeds compacter en lichter worden van de motoren. Daarnaast is een riem ook stiller dan een ketting. Om al deze redenen wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van een distributieriem. Het is echter niet zo dat auto’s niet meer over distributiekettingen beschikken. Er worden nog steeds auto’s geproduceerd die wel een ketting hebben. Deze ketting bestaat uit schakels en is gemaakt van gehard staal. Dankzij het materiaal is een ketting duurzamer dan een riem en hoeft deze minder vaak vervangen te worden.
Het is belangrijk om te weten of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. De ketting is namelijk onderhoudsvrij, terwijl op de distributieriem een vervangingsinterval van toepassing is. In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft.
Het is lastig om precies te bepalen wanneer een distributieriem vervangen moet worden. Dit hangt onder andere af van het merk en type auto dat u heeft. Elke merk en type wordt namelijk met een andere motor en riem geleverd. Een richtlijn voor het vervangen van de distributieriem is na 60.000 tot 120.000 gereden kilometers. Zoals u ziet, is dit een ruime schattig. Daarom is belangrijk om de riem regelmatig visueel te inspecteren en te controleren op eventuele slijtage.
Een distributieketting kan een stuk langer meegaan dan een riem. Een distributieketting is in principe onderhoudsvrij en kan soms wel meer dan 300.000 km meegaan. Toch raden wij aan om deze ketting af en toe goed te inspecteren. Het kan namelijk voorkomen dat de kettingspanner niet meer goed werkt. Werkt de spanner niet meer goed, dan zal de ketting los gaan liggen. Het kan ook voorkomen dat de ketting is uitgerekt en deze slap komt te hangen. Wanneer de ketting namelijk te slap komt te hangen, verspringt deze een of meerdere tanden. Dit is ook vaak te herkennen aan een ratelend geluid in de motor en kan ernstige schade aan de auto toebrengen. Het is dan tijd om de distributieketting zo snel mogelijk te vervangen. Het vervangen van een distributieriem of ketting is zeer specialistisch werk. Bij een kleine fout ontstaat er vaak motorschade die erg kostbaar kan worden. Onze gecertificeerde monteurs hebben ruime ervaring met het “volgens het boekje” vervangen van de distributie. Daarom is uw auto bij ons in goede handen.